Blogg

Medarbetarintervju: Office 365-specialisten Dennis Karlsson

För att ge en djupare inblick i vilka vi är som bildar EdgeGuide så vill vi här presentera en av våra medarbetare lite närmare. Den tekniska specialisten Dennis (till höger i bild) började hos oss i slutet av januari 2021. Han har mycket snabbt nått en viktig position hos oss i att driva tekniska Microsoft Azure- och Office 365-projekt.

Vi bjöd in den 33-åriga småbarnspappan till en intervju i slutet av hans andra vecka hos oss, så att han kunde berätta lite mer om sig.

Tiden innan EdgeGuide

Vad har du gjort innan du började på EdgeGuide?

Närmast kommer jag från Atea, där jag har arbetat i fem år. Det senaste året så har jag jobbat som systemkonsult inom Office 365 och Microsoft Azure. Mina främsta uppgifter har varit att jag har agerat teknisk utförare i olika projekt och implementeringen hos kunder. Det har innefattat Exchange till Office 365-migreringar, tenant-till-tenant-migreringar, OneDrive-migreringar, licenshantering och liknande.

Det senaste året så har jag passat på att utbilda mig och certifiera mig. Just nu har jag tre titlar från Microsoft. Det är Modern Desktop Administrator Associate, Enterprise Administrator Expert samt Security Administrator Associate.

Jag har även deltagit i en Office 365-masterclass. En masterclass är egentligen två eller tre dagars utbildning. De gick igenom exempelvis utrullning av Microsoft Azure, utbyte av maskiner och uppsättning av nya tenanter och nya Office 365-miljöer. Även driftsättning av datorer och hantering av datorer i InTune och såna saker fick man prova på och lära sig.

Dragkraften med Microsoft Azure och Office 365

Vad fick dig att vilja gå mer mot det tekniska hållet?

Jag ville vara ute hos kunden. Jag ville prova på att träffa de man pratade med och de man hjälper. Sen är det annorlunda att hjälpa till på plats – det är annorlunda mot att sitta och vägleda på distans för att starta om en Cisco-router som fanns i något teknikrum någonstans. Så det var skönt att jobba lite mer hands-on liksom. Sen liksom att få göra fler saker. Att bredda sina kunskaper på det sättet. Så på den vägen är det.

Jag var faktiskt i tre år hos samma kund. Så att ett tag kändes det som att jag var anställd där och inte hos den riktiga arbetsgivaren, liksom. Det blir väl lätt så om man sitter 100 % ute hos en kund. Men sen efter tre år så kände jag att jag behövde ta mig vidare – att fortsätta utvecklas. Och då blev det Office 365 och Microsoft Azure som fick bli nästa steg för mig. För att jag kände att jag behövde specialisera mig och rikta mig mot någonting mer specifikt.

Varför valde du EdgeGuide?

Jag känner att det kommer gå mycket snabbt att utvecklas på EdgeGuide. Och jag märker redan nu i början att det finns mycket att göra, vilket känns bra.

EdgeGuide är ju ett relativt litet bolag. Det blir lätt ett stuprörstänk på större bolag; ”Jaha, du vill ha hjälp med det här? Ja, men då är det Dennis” eller ”du vill ha hjälp med det här? Ja, då är det Leffe”. Det är lätt att fastna i bara det som ingår i ens roll eller specialitet.

Det har alltid varit min filosofi att man ytterst ansvarar för att en själv ska utvecklas. Och det gör man ju genom att göra saker som man inte kan. Så…det är som när jag varit ute hos kunder – då har man ju förmodligen gjort mycket mer än vad mitt uppdrag beskriver att jag ska göra, men det är ju för att jag själv vill lära mig saker.

Och vad är det som lockar med just Office 365 och Microsoft Azure?

Alltså det är väl just enkelheten med Office 365 och sen Azure…vad ska man säga…det sammankopplar så många olika saker. Det är så brett – Azure är ju väldigt brett. Vilket går i linje med min strävan; att bredda mina kunskaper. Jag vill egentligen inte vara specialist på en sak utan jag vill kunna mycket. Och vara breddad som konsult, egentligen. Där kan jag ju också utvecklas inom infrastruktur och såna här saker, när man tittar på Azure. Det är ju där framtiden ligger. Det mesta kommer ju liksom hamna där, som det ser ut. Så därav föll valet på Office 365 och Azure.

Vi ser ju framtiden redan, och det är ju molnet. Det är ju så det kommer se ut, och vi går ju mer och mer mot den utvecklingen. Därför känner jag också att jag ligger i rätt område, eftersom det är där jag tror att framtiden finns. Office 365 och Azure är ju vad det handlar om, helt enkelt. Sen kommer det ju så klart att finnas flera aktörer inom de här fälten, men Microsoft är ju störst och jag känner att det är där jag vill vara. Att det är där framtiden är.

Att hålla på med on-premise-lösningar och den typen av lösningar är ingen idé för mig att utvecklas inom just nu. Utan det är Azure och Office 365. Att ta kunderna framåt. Och att prioritera att utvecklas på den fronten.

Det är ju en sån bransch att det hela tiden gäller att hänga med i utvecklingen – vad är nytt och vad är det som händer? För det finns ju egentligen ingenting som utvecklas lika fort som här.

Att ta kunderna uppåt

Just orden ”ta kunderna framåt” lät bra. Finns det något mer du kan utveckla om det?

Man kan egentligen säga att det inte handlar om att ta kunderna framåt, utan uppåt. För det är ju dit vi är på väg. Få dem upp i molnet så mycket som möjligt, in i Azure och det vi pratade om tidigare; att komma bort från on-premise-lösningar så mycket som möjligt. Att få allt enhetligt och så sömlöst som möjligt för användarna.

Hos kunder så skulle jag nog säga att det viktigaste är att få enkelhet i det som just nu kräver mycket tid. Att administrera, exempelvis, Exchange-servrar eller att driftsätta och underhålla servrar. Det handlar om att identifiera de största tyngderna, få upp dem i molnet och förenkla. För att kunna uppnå en enklare miljö som fungerar…lättare. Mer sömlöst.

Sen vad det är mer specifikt vet inte jag, det är ju olika från kund till kund. Men det vanligaste är ju att flytta till Office 365 och börja arbeta på det sättet, och sen brukar ju det andra komma efter. Så jag får nog säga att börja med Office 365, och att få upp användarna och börja jobba där till en början.

Prio 1 är väl att det ska vara enkelt för användare och att kunna jobba liksom. Och det funkar ju väldigt bra i Office 365 att samarbeta med andra – se bara hur viktigt Teams har varit det senaste året som gått.

Finns det risker med molnteknologin?

Det är klart att det kan finnas risker. Men jag tror att mycket handlar om vilken kunskap som finns hos de som genomför en flytt. Att man implementerar rätt säkerhetsåtgärder – det finns ju otroligt många säkerhetsåtgärder att använda i Office 365 och i Azure.

Vet man hur man ska använda säkerhetsfunktionerna när man implementerar dem så skulle jag nog säga att det är nog mycket säkrare än att ha en on-premise-miljö med olika servrar som man kan ta sig in via och så vidare. Det krävs mycket mindre av en organisation att få Office 365 och Azure – molnmiljön – säkrare, än vad det krävs för att få en on-premise- lösning säker.

Drömprojektet

Har du något projekt som du en dag hoppas genomföra?

Rent praktiskt så skulle jag i framtiden kunna genomföra större projekt på egen hand, eller i alla fall i ledande roll. Att ha full koll på allt som behöver göras för att en kund ska kunna flytta upp i molnet på ett säkert sätt och att allt ska fungera som det ska.

Och sen vidare också, att utvecklas inom infrastruktur och sätta upp hela miljöer, det är väl kanske dit man vill komma till slut. Men det är ju en bit kvar, känner jag. Mycket av enkelheten i Office 365 och Azure är ju att jag rent tekniskt skulle kunna sätta upp en hel miljö. Men jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna knyta ihop den säcken helt och hållet, skulle jag tro.

En person som kan sköta en hel sån uppsättning själv har otroligt mycket kunskap och erfarenhet. Och där är jag inte än. Jag har ju ungefär ett års erfarenhet av Office 365 och Azure. Men det är bara att kämpa på, och hela tiden vilja utvecklas. Så kommer man fram dit, förr eller senare.

Tack för att du ställde upp!

Det var kul! Tack!

Vidare läsning

Några förslag om vidare läsning listas här under.

För att läsa mer om EdgeGuide, ta en titt på vår Om oss-sida.

För att läsa andra av artiklar från EdgeGuide, besök vår blogg.